ZAJĘCIA STANDARDOWE

Poznawanie rożnych zagadnień tematycznych zgodnie z rocznym planem pracy: wiedza o otaczającym nas świecie przyrody: rośliny i zwierzęta w najbliższym otoczeniu dziecka, bezpośredni kontakt z przyrodą w trakcie spaceru, poznawanie roli zwierząt i roślin w życiu człowieka oraz naszej planety, zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w przyrodzie: zmiana pogody, pór roku.

Wiedza o zdrowiu: zapoznanie dzieci z podstawowymi zasadami zdrowotnymi i higienicznymi, odpowiedzi na pytania, dlaczego należy myć rączki i ząbki, dlaczego ruch na świeżym powietrzu jest taki ważny oraz dlaczego ważne jest, aby to co jemy było zdrowe.

Rodzina w życiu dziecka, kim jest mama, tata, dziadek i babcia, rodzeństwo, dlaczego obchodzimy święta Dzień Mamy, Taty, Babci i Dziadka. Wszystkie zajęcia tematyczne prowadzone są na indywidulanym poziomie rozwojowym dziecka.

Wykonywanie prac plastycznych: rozwijanie sprawności manualnej, wyobraźni oraz poczucia estetyki, rozwijanie ekspresji plastycznej oraz kreatywności. Zajęcia pomagają uwierzyć we własne siły, dają uczucie „sprawczości”, wzmagają poczucie własnej wartości, uczą również cierpliwości. Stosowane techniki: wyklejanie: kolorowym papierem, makaronem, włóczką, bibułą, malowanie: kredkami, pastelami, farbami, rzeźbienie z masy solnej, lepienie z plasteliny.

Ćwiczenie poprawnej wymowy, poszerzanie zakresu słownictwa, poprzez naukę wierszyków, rymowanek, zabaw paluszkowych, słuchanie opowiadań, bajek, wierszy, zagadek, oglądanie i omawianie ilustracji.

Zabawy paluszkowe polegają na stymulowaniu zmysłu dotyku oraz rozwoju mowy. Dzieci poprawiają sprawność manualną, gdy ilustrują treść rymowanek wykonując ruchy rąk i palców. Takie zabawy sprawiają, że łatwiej im będzie opanować umiejętność ubierania się, zapinania guzików, wiązania sznurowadeł, rysowania, a w późniejszym czasie pisania. Wpływają na umiejętność komunikowania się, budują pozytywny emocjonalny kontakt pomiędzy dziećmi.
Powtarzanie zabaw kształtuje pamięć słuchową dzieci i przyczynia się do lepszego zapamiętywania. Ich zaletą jest również pomoc w skoncentrowaniu na konkretnej czynności, co małym dzieciom często przychodzi z trudem.

Zabawy muzyczno-ruchowe, zabawy rozwijające wrażliwość słuchową, nauka piosenek i prostych choreografii, zabawy z prostymi instrumentami, rozwijanie poczucia rytmu.

  • pozwalające poznać możliwości swojego ciała: bieżne, naśladowcze, z podskokami, rzutami do celu oraz czworakowaniem
  • zabawy kołowe – pozwalające poznać przestrzeń i dzielić się z nią z innymi, uczące nawiązywania kontaktów za pomocą ruchu i dotyku
  • zabawa z chustą animacyjną
  • zajęcia ruchowe, z wykorzystaniem Metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne

Głównym założeniem metody jest posługiwanie się ruchem jako narzędziem do wspomagania rozwoju psychoruchowego oraz społecznego, ruch pomaga w tworzeniu świadomości własnego ciała, po przez proste zabawy ruchowe buduje poczucie pewności siebie, pomaga w akceptacji siebie i innych, poprzez zaufanie – ułatwia nawiązywanie kontaktów. Uczy koncentracji na zadaniu, pomysłowości i kreatywności. W przypadku dzieci najmłodszych szczególnie ważne jest nawiązywanie bliskości, budowanie poczucia bezpieczeństwa oraz świadomości własnego ciała.

Dzieci budują konstrukcje z klocków, szeregują klocki, budują i burzą budowle z klocków, nakładają kółka na piramidę oraz dopasowują odpowiednie kształty do otworów. Celem zabaw manipulacyjno-konstrukcyjnych jest: rozwój zręczności i koordynacji ruchów; usprawnienie pracy dłoni – palce i nadgarstki; usprawnianie procesów myślenia i koncentracji, ćwiczenie cierpliwości i wytrwałości.

ZAJĘCIA DODATKOWE

To metoda, która doskonale łączy naukę oraz zabawę. Prowadzona jest przez wykwalifikowanego dogoterapeutę. Pies może być nie tylko przyjacielem, ale również doskonałym nauczycielem. Dzięki jego obecności dziecko łatwiej i szybciej koncentruje się, przyswaja wiedzę, uczy się odpowiedzialności i łatwiej nawiązuje kontakty z rówieśnikami. Dogoterapia wspomaga rozwój osobowości, edukuje i rehabilituje.

 

Podczas zajęć  grupowych przez zabawę i proste ćwiczenia dzieci przygotowują się do następnego etapu w ich życiu czyli mówienia. Zajęcia logopedyczne odbywają się kilka razy w tygodniu, w zależności od programu lub nastroju grupy. Są to proste ćwiczenia i dzieci bardzo je lubią, np. dmuchanie piórek, dmuchanie przez słomkę, nauka oddychania, obserwacja jak rusza się brzuszek, wykonywanie prostych ćwiczeń językiem, żuchwą, ustami.

W naszym żłobku wprowadzamy dzieci w świat języka angielskiego w naturalny sposób, bowiem dążymy do tego, aby ten stał się od najmłodszych lat częścią ich codziennego życia. Zajęcia odbywają się  dwa lub w okresie zimowym trzy razy w tygodniu po pół godziny i prowadzone są w formie zabawy, śpiewania piosenek, opisywania obrazków. W celu wprowadzenia i utrwalenia słówek i zwrotów wykorzystujemy także, w miarę możliwości, sytuacje z życia codziennego (zabawy indywidualne, posiłki, spacery itp.)

Zajęcia z rytmiki w naszym żłobku prowadzą nauczyciele  z ogniska muzycznego Muzyka dla Smyka.

Mają one na celu  uatrakcyjnienie programu wychowania żłobkowego i polegają na:

  • śpiewaniu piosenek,
  • wykonywaniu ćwiczeń rytmicznych,
  • poznawaniu instrumentów
  • samodzielnym wydobywaniu z nich dźwięki,
  • tańczeniu

Każdy nauczyciel gra na pianinie oraz dodatkowym instrumencie w zależności od swojej specjalizacji m.in. na skrzypcach, altówce, gitarze, flecie, klarnecie…. Dodatkowo  poznajemy wiele innych instrumentów tj. flet poprzeczny, klarnet, altówka, saksofon, gitara i in.

to zajęcia rozwojowe, które polegają na prowadzeniu zajęć plastycznych przy udziale wszystkich zmysłów: smaku, dotyku, węchu, słuchu i oczywiście wzroku. Materiały używane podczas zajęć są naturalne i w pełni bezpieczne dla dzieci, często są to: barwniki spożywcze, składniki pożywienia: galaretki owocowe, kisiele, makaron kolorowy, olej, ryżolina( masa z ryżu), masy plastyczne, solne itp. Zajęcia stymulują wszystkie zmysły dziecka, a tym samym wpływają korzystnie na rozwój wyobraźni, kreatywności i rozbudzają ciekawość i chęć zdobywania nowych doświadczeń.

jako element wychowania przez sztukę, wykorzystanie w pracy z maluchami klasycznych wierszy i bajek rodzimych twórców: Tuwima, Brzechwy, Jachowicza. Przyswajanie treści za pomocą prac plastycznych, utworów muzycznych, a także krótkich spektakli przygotowanych przez wychowawców. Wychowanie przez sztukę wspiera również Teatr Sztuka odwiedzający cyklicznie nasze żłobki ze spektaklami przygotowanymi na podstawie klasycznych bajek i baśni.

Zajęcia dotyczą wszystkich elementów przyrody, m.in.: zwierząt, roślin, człowieka oraz otaczającego go świata, w sposób prosty zrozumiały dla maluchów pomagamy dzieciom w poznaniu otaczającego świata, rozbudzenie ciekawości oraz miłości do przyrody. Atrakcyjna forma zajęć (zabawa z elementami eksperymentów, poznawanie żywych zwierząt: spotkania przyrodnicze ) przystosowana do wieku i możliwości odbiorców, pozwala na szybkie i bezstresowe przyswojenie wiedzy.

Chusta animacyjna z wyglądu przypomina spadochron – jest okrągła, Trójkątne, kolorowe kawałki lekkiego, ale mocnego materiału, zszyte w formie dużego koła obszyte mocną taśmą z uchwytami do trzymania, integrują grupę i zachęcają do zabaw.

Zabawy z chustą poza tym, że są atrakcyjne dla dzieci to ćwiczą różne umiejętności; łącząc wrażenia wzrokowe, dotykowe i ruch, wprowadzają radosny nastrój i odprężenie. Chustą można bawić się i w sali, i w plenerze.